Prof. Sarneel leidde Mart Linnartz in

Grote Belangstelling voor eerste academie-expositie

De nieuwe Limburger 19 oktober 1965, pagina 5, kolom 5,6,7

 

MAASTRICHT. - In aanwezigheid van een onverwacht groot aantal belangstellenden werd maandagavond in de Jan van Eyck-Academie de eerste tentoonstelling geopend van een serie van exposities van oud-leerlingen van de academie en figuren en tendenties, welke behoren tot de direct buiten-academische ontwikkeling. Nadat de hoogleraar-directeur van de academie, professor Albert Troost, de aanwezigen, waaronder de wethouder van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. W. Kom, van Maastricht en leden van het curatorium, had welkom geheten en nogmaals een uiteenzetting had gegeven van de bedoeling van deze nieuwe serie expositie van werken van de oud-leerling van de academie, Mart Linnartz academie, hield professor Ko Sarneel een inleiding betreffende de eerste expositie van werken van de oud-leerling va nde academie, Mart Linnartz.

Alvorens op het werk van de exposant in te gaan, gaf professor Sarneel een kleurig beeld van Mart Linnartz in actie. „Een man in gespannen aanvalshouding. zijn kansen berekenend, tegelijkertijd flitsende ontduikingsbewegingen makend vanuit de heup naar links, naar rechts, zich bukkend, zijwaarts opspringend, en dan ineens als door een veer afgeschoten, aanvallend en tekeergaand met losbranding vim beweging uit al zijn gewrichten. Mart Linnartz in gevecht met zijn onzichtbare vijand, dacht ik", aldus spreker, ..als ik hem weer eens bijna, horizontaal op zijn tekenblad zag uitslaan als een granaat in volle ontploffing. Hij was het enige volstrekte voorbeeld, dat ik ken van iemand die alles wat hij tekende, opvatte als een uitdrukking van beweging en die niets kon tekenen, wat hij als beweging niet lijfelijk zelf had uitgevoerd en ondergaan en op die grond kon begrijpen en doorvoelen, maar die alles, wat. hij aldus te begrijpen en te doorvoelen wist, ook tekenen kon met een verbluffende directheid en gespannenheid van lijn en in een sterke samenhang, die van zijn tekening een overtuigend vormorganisme maakte''.

Vergelijking

In een 'vergelijking tussen ramen van Joep Nicolas en die van Mart Linnartz in 't St.-Thomascollege te Venlo toonde professor Sarneel aan, dat laatstgenoemde wars is van ieder cliché, maar dat deze een artiest is, die bezig is met de nooit af te leren poging iets te verhelderen, en daardoor dragelijk te maken, van de troebelheid, de ondoorzichtigheid, de schemering, die wij zijn tussen het pure licht van de vrije geest en de duisternis van de onvrije stof. Volgens de inleider was Mart Linnartz een der begaafdste studenten aan de academie, niet alleen door wat hij kon bij krachte van talent, maar evenzeer omwille van zijn zeer bijzondere werk-drift en derhalve bij krachte van ka-akter, een factor, die even beslissend is voor iemands kans op een zinvol bestaan als vrije kunstenaar, als de factor talent het is.

 

 

Drie thema's

Professor Sarneel deelde de geëxposeerde werken van Mart Linnartz in drie groepen in, waarvoor de thema's waren; „insecten", het „landschap" en de „machine", welke laatste ook „Enci" kon heten, want het zijn de tekeningen, die dienden ais voorstudie voor een reeks van dertien geschilderde wandpanelen, die door Mart Linnartz in het nieuwe kantoorgebouw van de Enci in opdracht werden uitgevoerd en die dit jaar werden geplaatst, als beeld van het brekers-, vermalings-, gloeiings- en verpulveringsbedrijf, dat de Enci is. Wat het thema insecten betreft gaf de inleider een idee van hat levendige, dat de kunstenaar in zijn tekeningen heeft weergegeven, welk werk, volgens inleider, doet denken aan het werk van Japanners en Chinezen, maar meestal beweeglijker, wendbaarder en in zijn realistiek zeer Nederlands en vaak in de geladenheid van zijn expressie zeer noords.

 

Het tweede thema „landschap" is op deze tentoonstelling voornamelijk ver- tegenwoordigd door strandgezichten en bewegend water. Iets dieper ging in- leider in op enkele stukken van de exposant, waarvan hij een zeer persoonlijke interpretatie gaf.

 

Technisch inzicht: In het derde thema, "de machine" ofte wel de „Enci" toont Linnartz, aldus professor Sarneél, een ruim inzicht in de techniek van de fabriek, zelfs zodanig, dat ingenieurs van het bedrijf hun - verwondering uitspraken over tekenaars technisch inzicht, een inzicht, waarvan Linnartz zelf nog altijd het bestaan meent te moeten blijven betwijfelen. Wat de geëxposeerde tekeningen nog aan journalistiek rapport bevatten, dat is in de schilderijen, die in het Encigebouw werden geplaatst, - overtroffen in een veel eigenmachtiger synthesis. Ze zijn als opnieuw weer beeld geworden van een menselijke - werkelijkheid in dezelfde zin als ook sommige van zijn insecten en de beste van zijn landschappen.

 

Professor K. Sarneél tijdens zijn inleiding voor een Academie van werken. van de oud-student Mart aandachtig gehoor bij gelegenheid van de opening van Linnartz. de eerste academie-expositie in de Jan van Eyck

 

Professor Sarneel beëindigde zijn inleiding met op te merken, dat het niet goed was te veel te praten bij de presentatie van beeldend werk : "Ik trek mij thans zwijgend terug, zoals het hoort. Dat nu de beelding spreke tot U", waarna de aanwezigen een rondgang maakten langs de tentoongestelde werken.

   

 

 

 

 

| HOME | OEUVRE | Recensies | krant | Insecten |