Martin Linnartz,
Beeldend Kunstenaar
Bonnefanten magazine 2002, p. 60
|
Kunst als tegenprestatie
Boeiende Collectie regionale kunst in ENCI-kantoor
|
|
Na de renovatie
van het Maastrichtse kantoor in 1995 begon mergelwinner en cementproducent
ENCI kunstenaars uit de regio uit te nodigen om te exposeren.
Van elke exposant worden een of meerdere werken aangekocht. Zo
ontstond een gevarieerde collectie Zuid-Limburgse kunst, die het
jaren o60-ideaal van 'kunst voor het volk' verwezenlijkt.
|
Martin Linnartz, Klinkeroven, 1965.
|
|
|
Bedrijven
die zich met kunst inlaten is hot. Zoals bedrijven tegenwoordig
alles naar zich toe trekken wat hun imago en emotie kan versterken.
Voor veel ondernemers vormen de kunstwerken ook nog eens een aardige
belegging. ENCI had van meet af aan bescheidener intenties. Niet
alleen krijgen bekende én onbekende kunstenaars, zowel profs als
amateurs gelegenheid tot exposeren. De werving beperkt zich bovendien
tot het eigen wingebied.Volgens Martin Poesen, hoofd corporate
communicatie, speelt imagovorming daarbij nauwelijks een rol."We
werken uitsluitend business- to-business. Ik geloof niet dat we
er één zak cement méér door verkopen."
Goodwill
Het motief
voor de kunstaankopen is verwoord in het motto van ENCI: méér
dan cement alleen. "Daarmee bedoelen we dat we maatschappelijk
verantwoord willen ondernemen," zegt Poesen. "Als productiebedrijf
bezorgen we onze omgeving overlast: stof, lawaai, afgraving van
natuurgebied (dat we overigens minsten even mooi weer herstellen),
wegtransport. Om dat goed te maken voeren we een goodwifi- beleid.
We maken geen reclame, maar sponsoren. Onze kunstaankopen zijn
daar een voorbeeld van. Überhaupt ligt het zwaartepunt van de
sponsoring op cultureel gebied." Mag het commerciële effect nihil
zijn, voor de Zuid- Limburgse kunstenaars is de ENCI uitgegroeid
tot een belangrijk mecenaat. Elk jaar exposeren drie tot vijf
kunstenaars in het zes verdiepingen tellende gebouw. De agenda
voor de komende twee jaar is nu al vol. In plaats van vernissages
is er één jaarlijkse bijeenkomst voor alle deelnemers. Naast de
eigen exposities wordt ook werk ingeleend van galeries.
|
Charles Eyck, de coulisse 1951
|
|
Collectie
|
Wat de exposities
en aankopen nog bijzonderder maakt, is dat ze plaatsvinden in
een productiebedrijf. Het hoofdkantoor van ENCI ligt in Den Bosch.
De collectie van inmiddels zo'n honderd werken is uitgevloeid
door het hele bedrijf, tot in de fabriekshallen. Het personeel
heeft een krachtige stem in het aankoopbeleid. In elke kamer hangen
schilderijen of staan sculpturen die de bewoners zelf mooi vinden
en die omgekeerd iets zeggen over de bewoners. Over de artistieke
waarde van de collectie is Poesen bescheiden." Zij is niet te
vergelijken met het die van het ABP. Dat neemt niet weg dat er
bekende namen en in mijn ogen echt goede werken tussen zitten.
Ik hoop er voor ik met pensioen ga een boekje aan te wijden."
|
Peter Cox, 1995
|
|
|
Aanvullende
info: M. Poesen 043 - 3297200 of H. Lambrichs 043 - 3297342
|
Martin
Linnartz ENCI documentatie
Hoofdpagina ENCI documentatieschilderingen
HOME | OEUVRE
| LEVENSLOOP | A-Z
| Monumentaal Werk |
©
Martin Linnartz, 2000. De
teksten op deze pagina zijn een bewerking en samenvatting van een beschrijving
van het process van de cementproductie door de ENCI op de website http://www.enci.nl
© ENCI. De hierboven weergegeven teksten bedoeld als een sfeerimpressie
van de imposante technische installatie en dienen slechts ter ondersteuning
van de interpretatie van de kunstwerken. Er is niet noodzakelijkerwijze een
direct verband tussen de tekst en de plaatsing van de beelden. Voor technische
details verwijzen wij naar de oorsponkelijke bron.
|