Martin Linnartz,
Beeldend Kunstenaar
|
Verbeeldingen
van het ENCI bedrijf
|
Uit ENCI Schakels,
24e
jaargang, No. 7-8, juli/augustus 1965, pp. 12-16
|
De redactie van ENCl-Schakels heeft mij ge-vraagd een artikeltje
te schrijven over de zwart-wit-grijzen die ik op houten panelen
schilderen mocht op de eerste verdieping van het nieuwe gebouw
voor hoofdkantoor en laboratorium van de ENCI.
Ik heb spontaan ja gezegd en wou niet terug komen op mijn
toezegging, ofschoon het mij hoe langer hoe duidelijker wordt,
dat een beeldend kunstenaar zijn eigen werk heel moeilijk kan
toelichten.
|
|
vergroting
|
|
... De fijnste nuances van gevoelens en gedachten uit hij
immers niet in woorden, maar in tekens die door onze ogen ons
hele wezen binnen-dringen. Laat ik iets over die schilderingen
en hun ont-staan vertellen. Enkele dagen heb ik alleen maar rondgekeken
op 't gigantische ENCl-bedrijf: in de groeve, bij de breker, langs
de transportbanden, in de pap-molenhal, bij de silo's, bij de
papbassins met de rondlopende ventielen onder in de pap. Deze
ventielen laten alsmaar grote luchtbellen ont-snappen, die dwars
door de blubber heen op-borrelen en die, bovengekomen, met veel
gespetter openbarsten.
|
|
Heel vaak ben ik terug gegaan naar de hal met de ovens, heb
er in de hel gekeken, heb me door vriendelijke arbeiders 't allervoornaamste
van de verschillende ovens, motoren, machines, apparaturen enz.
laten vertellen. Bij de klīnker-koelers heb ik vreemde, trage
bewegingen gade geslagen, die zich afspeelden achter tralies en
roosters. Niet thuis te brengen geluiden hoorde ik daar; als van
een eeuwenoude zeug die zwaar pleuritus heeft. Het gedaver van
snel roterende klinkerbrekers heeft mijn oren verdoofd. Hiermee
fascinerend in tegenstelling vond, ik het volkomen geruisloze
trage aanschuiven van klinker In de boven-verdieping. Het smalle
loopbruggetje, heel hoog in de opslaghal vlak onder een van de
rails van de rusteloos heen en weer sporende, gierende grijpers,
riep mijn hoogtevrees wakker. Ik maak-e me angstig klein als er
weer eentje aankwam. -De vulmacbine met zijn kwieke bedieners
frappeerde mij door het ritmisch in elkaar grijpen van machinewerk
en handwerk.
|
|
Zo zou ik lang kunnen doorgaan. Na deze eerste verkenningen
ben ik aan het werk getogen. In heel snelle schetsen deed ik een
greep naar de acrobaten die de losgeschoten mergel afstoten met
ijzeren pinnen en wilde zo ook de hoorders en schutters vangen.
|
|
Mijn eerste machines,
werktuigen en vracht-wagens brachten mij tot radeloosheid; zo stun-telig
en klein van visie waren ze. Het heeft dan ook heel wat voeten in
de aarde gehad, eer ik zover was, dat ik een hele serie voorstudies
en schetsen de moeite waard vond te exposeren: op een eensmans-exopsitie
in het Europabuis, ge-vestigd op kasteel Borgharen bij Maastricht,
op Contour, 'n iaarlijkse landelijke expositie te Delft en op nog
nader vast te stellen data In de Jan van Eyck Academie te Maastricht.
Met de ervaringen van de voorstudies verrijkt moest Ik nu nog de
uiteindelijke schilderingen aanbrengen op houten panelen In het
nieuwe gebouw. |
hoofdpagina ENCI documentatieschilderingen
Martin over de documentatieserie: deel 1,
2, 3, 4
,5
Foto's van het werk ter plaatse
Videoclip
Diashow
van Uitvergrotingen en links
naar JPEG afbeeldingen
Meer over kunstcollectie
ENCI
HOME | OEUVRE
| LEVENSLOOP | A-Z
| Monumentaal Werk |
©
Martin Linnartz, 2000. De
teksten op deze pagina zijn een bewerking en samenvatting van een beschrijving
van het process van de cementproductie door de ENCI op de website http://www.enci.nl
© ENCI. De hierboven weergegeven teksten bedoeld als een sfeerimpressie
van de imposante technische installatie en dienen slechts ter ondersteuning
van de interpretatie van de kunstwerken. Er is niet noodzakelijkerwijze een
direct verband tussen de tekst en de plaatsing van de beelden. Voor technische
details verwijzen wij naar de oorsponkelijke bron.
|