Martin Linnartz, Beeldend Kunstenaar

 

 

Verbeeldingen van het ENCI bedrijf

Uit ENCI Schakels,

24e jaargang, No. 7-8, juli/augustus 1965, pp. 12-16

De redactie van ENCl-Schakels heeft mij ge-vraagd een artikeltje te schrijven over de zwart-wit-grijzen die ik op houten panelen schilderen mocht op de eerste verdieping van het nieuwe gebouw voor hoofdkantoor en laboratorium van de ENCI.

 

Ik heb spontaan ja gezegd en wou niet terug komen op mijn toezegging, ofschoon het mij hoe langer hoe duidelijker wordt, dat een beeldend kunstenaar zijn eigen werk heel moeilijk kan toelichten.

vergroting

 

... De fijnste nuances van gevoelens en gedachten uit hij immers niet in woorden, maar in tekens die door onze ogen ons hele wezen binnen-dringen. Laat ik iets over die schilderingen en hun ont-staan vertellen. Enkele dagen heb ik alleen maar rondgekeken op 't gigantische ENCl-bedrijf: in de groeve, bij de breker, langs de transportbanden, in de pap-molenhal, bij de silo's, bij de papbassins met de rondlopende ventielen onder in de pap. Deze ventielen laten alsmaar grote luchtbellen ont-snappen, die dwars door de blubber heen op-borrelen en die, bovengekomen, met veel gespetter openbarsten.

 

Heel vaak ben ik terug gegaan naar de hal met de ovens, heb er in de hel gekeken, heb me door vriendelijke arbeiders 't allervoornaamste van de verschillende ovens, motoren, machines, apparaturen enz. laten vertellen. Bij de klīnker-koelers heb ik vreemde, trage bewegingen gade geslagen, die zich afspeelden achter tralies en roosters. Niet thuis te brengen geluiden hoorde ik daar; als van een eeuwenoude zeug die zwaar pleuritus heeft. Het gedaver van snel roterende klinkerbrekers heeft mijn oren verdoofd. Hiermee fascinerend in tegenstelling vond, ik het volkomen geruisloze trage aanschuiven van klinker In de boven-verdieping. Het smalle loopbruggetje, heel hoog in de opslaghal vlak onder een van de rails van de rusteloos heen en weer sporende, gierende grijpers, riep mijn hoogtevrees wakker. Ik maak-e me angstig klein als er weer eentje aankwam. -De vulmacbine met zijn kwieke bedieners frappeerde mij door het ritmisch in elkaar grijpen van machinewerk en handwerk.

 

Zo zou ik lang kunnen doorgaan. Na deze eerste verkenningen ben ik aan het werk getogen. In heel snelle schetsen deed ik een greep naar de acrobaten die de losgeschoten mergel afstoten met ijzeren pinnen en wilde zo ook de hoorders en schutters vangen.

Mijn eerste machines, werktuigen en vracht-wagens brachten mij tot radeloosheid; zo stun-telig en klein van visie waren ze. Het heeft dan ook heel wat voeten in de aarde gehad, eer ik zover was, dat ik een hele serie voorstudies en schetsen de moeite waard vond te exposeren: op een eensmans-exopsitie in het Europabuis, ge-vestigd op kasteel Borgharen bij Maastricht, op Contour, 'n iaarlijkse landelijke expositie te Delft en op nog nader vast te stellen data In de Jan van Eyck Academie te Maastricht. Met de ervaringen van de voorstudies verrijkt moest Ik nu nog de uiteindelijke schilderingen aanbrengen op houten panelen In het nieuwe gebouw.

 

 

 

 

 

hoofdpagina ENCI documentatieschilderingen

Martin over de documentatieserie: deel 1, 2, 3, 4 ,5

Foto's van het werk ter plaatse

Videoclip

Diashow van Uitvergrotingen en links naar JPEG afbeeldingen

Meer over kunstcollectie ENCI

 

HOME | OEUVRE | LEVENSLOOP | A-Z | Monumentaal Werk |

 

 

© Martin Linnartz, 2000. De teksten op deze pagina zijn een bewerking en samenvatting van een beschrijving van het process van de cementproductie door de ENCI op de website http://www.enci.nl © ENCI. De hierboven weergegeven teksten bedoeld als een sfeerimpressie van de imposante technische installatie en dienen slechts ter ondersteuning van de interpretatie van de kunstwerken. Er is niet noodzakelijkerwijze een direct verband tussen de tekst en de plaatsing van de beelden. Voor technische details verwijzen wij naar de oorsponkelijke bron.