|  
                hij haalde het nietige uit zijn onooglijkheid 
                en gaf het gestalte:  
              het stelde opeens meer voor dan een botanisch 
                weetje.   
             | 
             
               Paul Haimon over Martin Linnartz in "Limburgse Schilders" 
                (1979): 
               
                  
                "Martin Linnartz werd een tekenaar met een lijnvoering 
                waarbij men al gauw aan de Japanse tekenkunst denkt, de pure lijn 
                met crayon of inkt, soepel en toch gespannen, meer op het papier 
                gespeeld dan nadrukkelijk erop gebracht. Hij tekende wat hij als 
                heel zeker waarnam, en hij tekende dat zo dikwijls dat het waargenomene 
                ten slotte als een vaste kennis in hem zat. Zo kon hij er dan 
                later mee werken aan zijn getekende composities, waarin de verschillende 
                vormen van de vegetatie zich in één poëtisch beeld, 
                nu toch weer enigszins monumentaal geordend, opstelden. 
                
                 
                Hij werd niet precies een kleinkunstenaar, al bleef het kleine 
                hem trekken, hij haalde het nietige uit zijn onooglijkheid en 
                gaf het gestalte: het stelde opeens meer voor dan een botanisch 
                weetje. Wat er rondmorrelde aan zijn voeten in het gras of op 
                een tak, en wat aan die tak gebeurde, was allemaal leven. En dat 
                was niet altijd een idylle.  
              Ook in de natuur is het drama, gebeuren ook daar afschuwelijke 
                zaken; veel dieren staan elkaar naar het leven. Maar het wordt 
                zo geschilderd dat het én lelijk én mooi tegelijk 
                wordt. Sterker nog, menselijk leed wordt zo gedanst. zo gezongen, 
                zo getekend of geschilderd dat het leed tevens en vooral vreugde 
                wordt. Pijn wordt óók en vooral genot. Het afschuwelijke 
                wordt ook en vooral aanlokkelijk. In de wereld die de kunst schept, 
                komen taken die heel ver uiteen liggen uiterst dicht bij elkaar, 
                is zijn opvatting." 
                
              volledige tekst 
             |