DSM Art Collection, 2002, p. 142 |
Als tekenaar, etser en steendrukker, maar ook als schilder creëert Martin Linnartz op het platte vlak een ruimtelijke illusie van de werkelijkheid. In een vloeiende, maar toch grillige lijnvoering tekent hij in poëtisch realistische trant een met zichzelf worstelende, groeiende en stervende natuur. Deze manier van werken en de over- dimensie waarin hij de onderwerpen vaak afbeeldt, geven het werk doorgaans een onwerkelijk karakter. Zijn weergave van landschappen, insecten, bloemen en dieren toont hoe begaan hij is met de natuur die hij in zijn werk tot leven weet te wekken. Linnartz' tekeningen doen met hun fijne belijning en gevoelige arcering denken aan de Japanse tekenkunst. Vaak voert hij zijn etsen uit in aquatint. |
"Kastanjeknop omdanst", 63 bij 92 cm, 1989
( Afbeelding nog te vervangen door betere digitale scan )
|
|
As a drawer, etcher and lithographer and also as painter, Martin Linnartz creates a spatial illusion of reality on a flat area. In a flowing, but yet whimsical execution of line, he draws a growing and dying nature that struggles with itself in a poetic realistic style. This way of working and the extremely large dimensions the he frequently uses to depict the subject generally give the work an unreal character. His representation of landscapes, insects, flowers and animals show how sympathetic he is to the nature that he knows how to bring to life in his work. Linnartz' drawings with their fine lines and sensitive shading remind one of Japanese art. He also makes his etches in aquatint. |